Telefoon 0316 74 53 30
Nieuwsbrief Nieuwsbrief
Inloggen
  • IRIS Connect
    • IRIS Connect
    • Voor leerkrachten
    • Voor leidinggevenden en bestuurders
    • Service & support
    • Werken bij IRIS Connect
    • Ons team
  • Referenties
  • Nieuws
  • Gidsen
  • Blogs
  • Contact
    • FAQ
    • Nieuwsbrief aanmelden
Demo aanvragen
Standaard
Hoe geef je effectieve feedback?
U bent hier: 
Home
 › 
Blog
 ›  Hoe geef je effectieve feedback?

Hoe geef je effectieve feedback?

Hoe geef je effectieve feedback?

Feedback is een belangrijk en noodzakelijk onderdeel in de carrière van een docent. Of ze nu in het eerste, vijfde, of vijftiende jaar van het docentschap zitten, feedback van een senior leidinggevende of gelijken, is cruciaal voor het herkennen van sterke en zwakke punten in je prestatie. Hiermee hebben docenten de mogelijkheid om te groeien en om hun onderwijspraktijk te ontwikkelen.

Er is een wereld van verschil tussen iemand gewoon feedback geven en iemand effectieve feedback geven.

Wat is effectieve feedback?

Het is niet het bestaan of de afwezigheid van feedback die er toe doet, maar de kwaliteit die bepaalt hoe krachtig het is (Stiggins et al, 2004).

Professor Hattie heeft bewezen dat effectieve feedback meestal de bepalende factor is voor het verbeteren van de vooruitgang van je leerlingen. Om diezelfde reden is effectieve feedback ook een krachtig hulpmiddel voor de professionele ontwikkeling van docenten.

In tegenstelling tot simpele feedback moedigt effectieve feedback verandering in het gedrag aan. Om ervoor te zorgen dat feedback effectief is moet je er voor zorgen dat het zinvol en gepersonaliseerd is.

De sleutel tot effectieve feedback geven is niet de hoeveelheid tijd die je er aan besteed, maar de kwaliteit  van de informatie die je er in steekt.

Om coaching sessies zo bevorderlijk mogelijk te maken moet je feedback zo effectief mogelijk kunnen geven. Bekijk hieronder 5 handige tips voor het geven van effectieve feedback.

1.    Doel oriënterend

Het doel van feedback is om mensen informatie te geven over hun voortgang richting een bepaald doel. Om effectieve feedback te geven, moet je deze dus linken aan het doel van de docent. De feedback moet laten zien hoe ze bijna hun doel hebben bereikt, en wat de beste stappen zijn om dat doel te halen.

2.    Transparantie en tastbaarheid

Nuttige feedback bevat niet alleen informatie over een duidelijk doel, maar ook tastbare resultaten gerelateerd aan dit doel. Het doel zou bijvoorbeeld kunnen zijn, dat een docent meer interactie van zijn leerlingen wilt. Het tastbare resultaat zou dan zijn dat een leerling erg aanwezig of een beetje aanwezig is in de les.

Soms ziet iemand niet in wat je met bepaalde feedback bedoelt. Bijvoorbeeld, een nieuwe docent die soms zich zoveel focust op het lesgeven dat hij/zij niet door heeft of studenten opletten of luisteren. Daarom kan naast feedback van anderen, ook videobeeld helpen met dingen zien die je normaal niet opvallen tijdens het lesgeven.

“Ik raad alle docenten aan om een opname te maken van hun les, minstens eenmaal per maand. Het is een veranderlijke ervaring voor me geweest als beginnende docent. Concepten die me tijdens het lesgeven heel duidelijk leken bleken vaag en verwarrend te zijn op video. Dit bleek uit de verbaasde blikken van mijn leerlingen, die ik op dat moment compleet niet op had opgemerkt (Grant Wiggins).

3.    Actiegericht

Effectieve feedback geeft je ook actiegerichte informatie. Zo zijn opmerkingen zoals “Goed gedaan!” en “Dat is fout” geen goede feedback, gezien ze niet duidelijk maken wat een docent meer of minder zou moeten doen in de komende les.

Om een effectieve coach te zijn, moet je goed observeren en opmerkingen geven die aansluiten bij de doelen van de docent. Maak duidelijk wat wel goed ging, en wat niet.

Dus zeg niet “de leerlingen waren niet betrokken”. Je feedback wordt duidelijker zodra je het volgende zegt: ‘Toen je tijdens de les 10 minuten spendeerde aan het probleem op het schoolbord, merkte ik op dat hoewel leerlingen in het begin op aan het letten waren,  na 3 minuten uitleg er een tiental leerlingen op hun telefoon aan het chatten waren of met andere leerlingen aan het praten waren. Tijdens de groepssessie deed echter maar 1 leerling dit!”

4.    Tijd en plaats gericht

Er is een groot verschil tussen feedback en evaluatie. Evaluatie geeft je een beoordeling van iemands prestaties op een specifiek moment, en of die effectief of niet waren.

Feedback, zoals al eerder gezegd, geeft docenten continue informatie over hoe ze aan het werk zijn en of ze hun doel al bijna hebben behaald.  Om er voor te zorgen dat feedback effectief is, moet je docenten feedback geven voor de evaluatie procedure zodat ze een kans hebben om een aanpassing te maken aan hun handelingen om zo dichterbij hun doel te komen.

Er is ook een groot verschil tussen feedback en advies. Advies geeft je een suggestie voor verbeteringen. Feedback aan de andere kant geeft je ruwe data die je laten zien hoe een docent momenteel presenteert. Het verwijst naar specifieke acties of gedrag en het effect wat dat heeft op het bereiken van zijn/haar doel.

5.    Voortdurend

Voor een docent is het niet alleen belangrijk om effectieve feedback te ontvangen, maar ook om dit te kunnen gebruiken om hun onderwijspraktijken te verbeteren. Dus het creëren van een voortdurend coaching proces is essentieel.

Bovendien, hoe meer feedback een docent ontvangt in real time, hoe beter de les wordt. Live coaching is een bewezen techniek die docenten snel en effectief helpt om nieuwe lesmethodes te implementeren in de dagelijkse les.

Wil jij ook een blog schrijven voor IRIS Connect? Laat het ons weten!

Terug naar overzicht

IRIS Connect helpt bij de professionalisering van het onderwijs

Demo aanvragen Demo aanvragen Veelgestelde vragen Veelgestelde vragen Heeft u vragen? Heeft u vragen?

Vragen over iRIS Connect? Neem contact op met Berend

0316 – 74 53 30
contact@coachenreflect.nl
Berend Linkedin
iRis Connect wordt u aangeboden door DO-IT @ School
Bieslook 2E
6942 SG Didam
Telefoon 0316 74 53 30
E-mail contact@coachenreflect.nl
Snel naar
  • ›IRIS Connect
  • ›Demo aanvragen
  • ›Nieuws
  • ›Service & support
  • ›Contact
Copyright © IRIS CONNECT 2021   |   Online Marketing : Doit Online Media
Cookies  |   Privacyverklaring  |   Algemene voorwaarden  |   Sitemap

Zien wij jou op 16 maart bij onze Virtuele Inspiratiedag?

Log in op ons virtuele schoolplein en ontmoet vakgenoten, chat met onze adviseurs
en bekijken inspirerende minicolleges! Meer informatie en de mogelijkheid
om je aan te melden vind je bij ons aanmeldformulier.

Wij maken gebruik van cookies

Om jou een optimaal functionerende website te kunnen bieden maken wij gebruik van cookies. Je kunt hier lezen welke cookies wij gebruiken. Onze privacyverklaring is hier terug te vinden.

AKKOORD


Wil jij dit niet? Dan kun je hier de cookie instellingen aanpassen.

Wat zijn cookies

Cookies zijn kleine bestandjes die wij op je computer, tablet of mobiele telefoon plaatsen als je onze website of app gebruikt. Soms zijn ze noodzakelijk voor het gebruik van de site, maar niet altijd.

Welke cookies mogen wij gebruiken?

Met ‘alle cookies’ werkt de website het best. En wordt je bezoekgedrag gebruikt voor marketingdoeleinden. Kies je voor anoniem, dan worden je gegevens niet meer door ons gebruikt.

Alle cookies
Anoniem


Lees hier alles over onze cookies en privacyverklaring.