InloggenVraag een demo aan

De ondersteuning van startende leerkrachten

Het lerarentekort is een groot probleem in het onderwijs. Een belangrijke oorzaak is de hoge uitstroom van startende leerkrachten. Uit cijfers van het ministerie van OCW blijkt namelijk dat maar liefst 25% van de startende leerkrachten binnen vijf jaar de onderwijswereld verlaat. 

Dat een startende leerkracht het onderwijs verlaat is niet alleen vervelend, het is ook een ernstige aanslag op de financiële middelen van een school. Het behouden van die leerkrachten is dus van cruciaal belang. De juiste ondersteuning speelt hierin een belangrijke rol. 

Waar gaat deze gids over?

Ontdek hoe een goed gestructureerde en continue ondersteuning bij kan dragen aan het behoud en de tevredenheid van leerkrachten. Deze gids biedt:

  • 11 manieren om startende leerkrachten beter te ondersteunen
  • 10 do’s en don’ts bij het begeleiden van (startende) leerkrachten
  • 6 tips die startende leerkrachten graag met hun ‘lotgenoten’ willen delen
Advies en begeleiding ter ondersteuning van startende leerkrachten
De werving van leerkrachten is niet zozeer een probleem, wel het vasthouden van die leerkrachten. Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van alle leerkrachten het vak binnen vijf jaar na het behalen van het diploma verlaat. Dit geeft duidelijk aan hoe belangrijk het is om de juiste ondersteuning te bieden voor startende leerkrachten in de ontwikkeling in hun eerste jaren.

Het verlies van een nieuwe leerkracht is al vervelend genoeg, maar het is ook een ernstige aanslag op de financiële middelen van een school. Een van de overtuigendste en succesvolste manieren om ervoor te zorgen dat je leerkrachten tevreden zijn is door middel van een ondersteunend programma. Dit programma dient gestructureerd en constant te zijn. Ook dient het programma te helpen met het gewenningsproces binnen de klas, en het zal de leerkrachten kennis moeten laten maken met de verantwoordelijkheden, de doelstellingen en de filosofieën van de school.

Deze gids bevat tal van manieren waarop je startende leerkrachten binnen jullie school ondersteuning kunt bieden.

‘Terugkijkend op mijn ervaringen als startende leerkracht mag ik van geluk spreken dat ik een goede mentor had. Mijn mentor zorgde voor de juiste balans, waardoor ik gedreven werd om mijzelf uit te dagen. Ik werd geleid door ervaring en ik kreeg meer vertrouwen, zelfs toen mijn mentor aangaf dat mijn lessen beter moesten worden. Er waren zelfs tijden dat ik me afvroeg wat ik aan het doen was als leerkracht! Soms waren we het niet met elkaar eens, maar het merendeel van de dagen voelde ik mij ontzettend ondersteund.’ David Fawcett - Being better at being an NQT mentor

Benieuwd naar IRIS Connect?

Vraag een demo aan, het is gratis.

Volg ons op social media:
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in het onderwijsveld. Je kunt je op ieder gewenst moment afmelden.
Aanmelden nieuwsbrief
crossmenuarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram