John Hattie over les observatie
Afgelopen week vond in Engeland de Association of School and College Leaders (ASCL) Conference plaats. Tijdens deze conferentie komen schoolleiders uit heel Engeland samen om het onderwijs van meer dan vier miljoen leerlingen te bespreken. Keynote-speaker op de conferentie was de gerenommeerde onderwijswetenschapper professor John Hattie. Op de conferentie sprak hij over les observatie. Zo vertelde John Hattie dat het belangrijk is dat er anders naar les observatie gekeken wordt: "We must start looking at our classrooms through the eyes of the learners", vertelde Hattie, "the perception of the observer is completely different to that of the learners."
Volgens John Hattie (gebaseerd op een onderzoek onder 14.000 leerkrachten):
- Is tijdens 89% van de lessen de leerkracht aan het woord
- Kunnen leerkrachten slechts 20% zien en horen van wat er in hun les gebeurt, waardoor de leerkracht ook op slechts 20% van de les kan reflecteren
- Hierdoor reflecteren ze op het minst belangrijke deel omdat ze hun eigen perceptie op de les beoordelen en niet die van de leerlingen
- 'Feedback' is totaal verschillend voor leerkracht of leerling. Leerkrachten geven veel feedback, terwijl leerlingen maar weinig feedback ontvangen
Zijn verhaal onderstreept het belang van een platform als IRIS Connect: door middel van dual audio en video is IRIS Connect uniek in het verschaffen van de mogelijkheid om te begrijpen hoe de perceptie van leerlingen op de les of het leren is. De traditionele les observatie blijft wat dat betreft achter en zorgt (onbewust) altijd voor een filter. IRIS Connect geeft wel de mogelijkheid om inzicht te krijgen in de 'ongefilterde' perceptie van jouw klaslokaal.
Meer Professor John Hattie? Lees hier zijn verhaal over personeelsbehoud
Benieuwd wat IRIS Connect voor uw onderwijs kan betekenen? Vraag dan een demonstratie aan